Od Nádraží císaře Františka Josefa k Bankovnímu domu Petschek a spol.
Čtv. 23. října 2024
Sraz: 10:00 před lékárnou Dr. Max v nádražní hale
Cena: 50,- Kč/ hl. nádraží
Cestující, kteří se při svých cestách již seznámili s největším osobním železničním nádražím v České republice a nejvýznamnějším pražským nádražím, kterým je Praha hlavní nádraží, berou současnou budovu jako samozřejmost. Málokdo z nich si ale položí otázku, kdy bylo postaveno, kdy byl zahájen železniční provoz a jak byly zařízeny vnitřní interiéry budovy.
K vybudování nádraží v současné lokalitě přispělo císařské rozhodnutí z října 1866 o zboření hradeb. Železniční provoz nádraží byl zahájen 14. prosince 1871, tehdy přijel po nové trati první vlak z Vídně a přivezl devět cestujících. Původní výpravní budova byla postavena v novorenesančním slohu. Budova i kolejiště přestávaly kapacitně rozvoji železnice stačit. Začátkem dvacátého století bylo proto nádraží přestavěno a zvětšeno. Nová výpravní budova v secesním slohu byla postavena v letech 1901–1909 podle návrhu Josefa Fanty. Čas plynul a zrakům cestujících se na dlouhou dobu ukryla pod různými přestavbami a výmalbami krásná původní secesní výzdoba. Až v roce 2024 se otevřely zrestaurované prostory historické Fantovy budovy na pražském Hlavním nádraží. Secesní interiéry pod rukama stavbařů a restaurátorů opět rozkvetly a vrátil se jim původní lesk.
Nedaleko budovy Praha hlavní nádraží, v roce 1920 Julius Petschek, významný česko-německý židovský podnikatel, založil svůj Bankovní dům Petschek a spol. Rodina Petschků velmi dobře pochopila, co znamená nástup nacismu v sousedním Německu a ještě před vznikem protektorátu prodala svůj majetek Československu a emigrovala. Budovu banky zabralo gestapo a touto tehdy velmi moderní budovou, prošlo tisíce zatčených českých vlastenců. Po válce byla budova přestavěna pro potřeby různých ministerstev a v roce 1989 se stala národní kulturní památkou. Současná expozice Památníku Pečkárna byla vybudována v roce 1990.